Ämnesområden

Lageroptimering – en viktig komponent för konkurrenskraft

Många företag med verksamhet inom handel och distribution upplever idag utmaningar från många håll där webbutiker, leveranstider och kundvård är potentiella fallgropar.
Hur är det med ditt lager och er lageroptimering?

Hur många artiklar har du i lager just nu? Köper du för mycket eller för lite av något? Med stort lager och många artiklar att hantera – desto mer krävande är det att göra bra inköp. 

Samtidigt som du inte vill ha för mycket artiklar i lager, vill du ha ett tillräckligt stort lager för att kunna erbjuda bra leveransförmåga till alla kunder.

Lageroptimering påverkas av säsongsvariationer och kampanjer

Många företag löser sin inköpshantering och försörjning av artiklar i sitt affärssystem. Där minimilager och maxlager manuellt ställs in på respektive artikel. Affärssystemet kan utifrån dessa parametrar ge ett inköpsorderförslag, när nivåerna närmar sig miniminivån. 

Lageroptimering med säsongvariationer

Men det är mycket vanligt att alla artiklar inte säljer lika mycket under hela året. 

Säsongvariationer och olika kampanjer är två faktorer som påverkar försäljningen.

Dessutom finns ofta utgående artiklar som bör avvecklas, inte säljas i lagret. 

Hur löser du denna logistik?

Vad är bra kundupplevelse?

Begreppet ”bra kundupplevelse” har förändrats.
Tidigare var kravet att få ett leende över disken i affären. Idag är situationen en annan och tuffare. När vi beställer produkter i en webbutik och e-handel förväntar vi oss idag:

Systemstödsbloggen: en blogg med goda råd, tips, och nyheter kring affärssystem (ERP) Olika betalningsalternativ
Systemstödsbloggen: en blogg med goda råd, tips, och nyheter kring affärssystem (ERP) Olika leveransalternativ
Systemstödsbloggen: en blogg med goda råd, tips, och nyheter kring affärssystem (ERP) Kontinuerliga uppdateringar var leveransen befinner dig
Systemstödsbloggen: en blogg med goda råd, tips, och nyheter kring affärssystem (ERP) Snabb leverans

Dessutom tar vi för givet att webbutiken faktiskt har produkten/produkterna tillgängliga för leverans. Vad kräver dessa krav för att kunna ge en bra kundupplevelse?

Djävulen sitter i detaljerna i dina logistikprocesser 

Ett bra inköpssystem kan lösa och hantera dina utmaningar i er lagerhantering och lageroptimering. Ett stöd och system som hjälper dig att göra bra val och beslut, baserat på den information som finns i systemet. 

Ett inköpssystem kan till exempel ge varningar för vilka artiklar som funnits i ditt lager länge, utan lagerrörelser och ge förslag på att du ska överväga en kampanj på dessa artiklar. 

Lageroptimering: djävulen sitter i alla detaljer

Så ett inköpssystem kan hjälpa dig att frigöra lagerutrymme för nya artiklar och öka omsättningen av aktuella artiklar. Vilket innebär att du kan frigöra kapital för att utveckla ditt företag och verksamhet vidare.

Ett inköpssystem ger även bra prognoser avseende hur mycket av varje artikel som behövs. Återigen baserat på den historik som finns. 

I stället för att förlita sig på ditt eller någon medarbetares minne från förra sommaren (eller lägga ned tid på att leta efter aktuell information), kan ett inköpssystem bli en solid grund för att beställa lika mycket, eller lite som du behöver.

System för lageroptimering integrerat med affärssystem

Bland våra +250 kunder finns många företag med avancerad logistik och höga krav på sina försörjningskedjor. För dessa företag är ett inköpssystem ett värdefullt komplement till deras affärssystem (Jeeves ERP, Visma.net och Sage X3). 

Där inköpssystemet är ett komplement till deras affärssystem som säkerställer att rätt artiklar finns på lager med prognoser baserade på till exempel säsongsvariationer, kampanjer och ledtider från leverantörer.

Lageroptimering ger bättre kundupplevelser

Behövs ett inköpssystem för lageroptimering?

En intressant frågeställning. 

Finns det andra lösningar (till exempel handdatorstöd) som ger dig större och omedelbara effekthemtagningar i ditt arbete att optimera er lager- och inköpsoptimering? 

Det finns inget givet svar på denna fråga utan den måste analyseras för respektive företag, verksamhet och förutsättningar.

Vill du diskutera frågan hur du kan optimera dina lager- och inköpsprocesser? 

  Visma.net Project Management

Slå en signal eller skicka ett mejl till mig så kan vi tillsammans se över just ditt företags förutsättningar och behov kring lageroptimering. 

Du når mig på telefon +46 (0)708 161412 eller e-post bengt-arne.hallberg@systemstod.se


Veta mer lageroptimering – ställ din fråga här


Läs om lagerhantering med handdatorer, planeringssystem och nytt affärssystem här

   


Dela: