Ämnesområden

Sälj smartare

Inom produktion-, logistik- och ekonomifunktioner förfinas och effektiviseras löpande företags processer. Med smarta funktioner i affärssystem och integrationer med olika system och tjänster skapar och driver denna utveckling av ständig förbättring. 

Men hur är det med företags säljprocesser?


– Säljteam spenderar bara kring 34% av sin tid på försäljning (källa: Salesforce)

– 40 % av säljarna använder Outlook och Excel för att lagra information om kunder och leads (källa: HubSpot).

– 32 % av säljarna spenderar en timme eller mer varje arbetsdag på att registrera information (källa: HubSpot).


Nu stämmer dessa siffror inte in på ditt företag!

Men nedanstående tips på smartare försäljning kan ge dig några idéer på hur du kan utveckla och effektivisera er säljprocess ytterligare. 

Smart och effektivt säljarbete (med HubSpot)

1. Integrera och minimera administration

I stället för att hoppa mellan olika system för att registrera eller leta efter information – integrera!

Ett enkelt första steg är att integrera din e-post (Gmail/Office 365/Outlook) och kalender med HubSpot. 

Då kan du skicka e-postmeddelanden direkt från ditt CRM där även svaren loggas. Det innebär att all kommunikation med kunder och affärsmöjligheter samlas på ett ställe.
Dessutom kan du skicka sekvenser av e-postmeddelanden automatiskt.

Detsamma gäller kopplingen till din kalender som gör att du kan logga ett möte i ditt CRM, skapa en kalenderhändelse för mötet och skicka inbjudningar till mötesdeltagarna.

Vid mötet samlas alla noteringar mm på ett ställe, tillgängligt för dig och dina kollegor. 

Det finns idag +1000 integrationer med olika applikationer och tjänster i HubSpot.

Exempel på populära integrationer är med Zoom, Google Meet, Google Ads.

Du ser alla integrationer här

2. Ett kontakt- och kundkort för alla

Använder din marknadsavdelning, säljavdelning och kundsupport alla olika system? Med risk för olika information i de olika systemen...
Eller händer det att du letar du efter information om vad som är lovat en viss kund i olika Excel-filer och mailkorgar. 

Med HubSpot samlas allt på ett ställe med samma gränssnitt för alla.



Dessutom är det enkelt att filtrera och söka för att hitta rätt information snabbt.

När du och dina kollegor slipper leta efter information får ni mer tid till att sälja och hantera kundärenden!

Jobba smartare för att nå en effektiv säljprocess – här tips vad du kan göra

3. Glöm inget

Hur gör du för att inte glömma säljuppgifter eller vad du lovat en viss kund? Post-IT lappar? Noteringar i din kalender? 

Med uppgiftsverktyget (Tasks) i HubSpot kan du skapa och planera framtida uppgifter till dig, ditt team eller kollega. För att underlätta din hantering kan du gruppera alla uppgifter i en kö och slutföra uppgifter i en följd, kopplat till en kontaktperson eller affärsmöjlighet. 

Dessutom skickar systemet påminnelser när det är dags att följa upp eller boka ett nytt möte, följa upp ett säljsamtal eller skicka offert.

En funktion som underlättar ditt arbete att ha många säljmöjligheter och kontakter på gång samtidigt utan att något glöms bort.

4. Bearbeta rätt affärsmöjligheter

Står du ofta inför frågan vilka leads och kunder du ska bearbeta och kontakta? Är det idag en gissningslek som tar tid och ofta blir fel?
Underlätta denna gissningslek genom att i CRM systemet till exempel filtrera dina leads på:

– de som öppnat och läst månadens mailutskick
– laddat hem produktblad, guider från hemsidan om de tjänster/produkter du offererat

Där bör du finna de kontakter och leads som just nu har ett stort intresse av dina produkter/tjänster och som bör prioriteras i ditt säljarbete. 

Tips på vad du kan göra för att jobba smart och effektivt med din säljprocess

5. Spar tid i din säljdialog

Hur mycket sitter du och skriver mejl? Med samma typ av text och information? Händer det ofta att du letar efter ett gammalt mejl eller offert som du kan kopiera text från?

I HubSpot finns flera funktioner som snabbar upp och gör din dialog med kunder och prospekts effektiv.

Några exempel:

Mallar

Färdiga mallar med texter och bilder som enkelt personifieras innan de skickas.  Till exempel en mall för första kontakt och ett annat för uppföljning med information efter möte. Dessutom kan du följa upp vilka av dina mallar som presterar bäst.

Snippets

Används till alla de korta fraser vi flera gånger per dag skriver i mejl och annan konversation med kunder och leads.

Eller ett sätt att enkelt få tillgång till de frågor du vill ställa vid en första kontakt med potentiell kund. Några exempel på snippets är till exempel:

> Dyker det upp frågor eller funderingar – tveka inte – slå en signal eller skicka ett mejl till mig.

> Veta mer om vår produkt A? Här några tips på mer information: 
   - Se video om produkt A här
   - Läs hur du väljer rätt produkt A här

> Läs våra Användarvillkor för tjänsten här 

Sekvenser

Hjälper dig att automatisera ditt säljarbete och spar mängder med tid!

Ett exempel:

Du har varit på mässa och visat era produkter och fått in mängder med nya kontakter och e-postadresser som ska följas upp.

Din uppföljning efter mässan är att skicka tre mejl till dina nya kontakter. Om du inte får någon respons på dessa mejl ska du följa upp kontakterna på telefon.

Hela denna process kan automatiseras i HubSpot med sekvenser. I detta exempel skapar du en sekvens i HubSpot med:

– de tre mejl som ska skickas.
– om mottagaren inte svarar på det första / andra mailet ska följande mejl skickas efter 4 arbetsdagar.
– för de kontakter som inte svarat skapas en uppgift till dig i HubSpot att följa upp dessa om 2 arbetsdagar på telefon.

Jobba smartare för att nå din budget med en effektiv säljprocess – här här gör du

6. Gör det enkelt att boka möten

Under en arbetsdag blir det för många säljare många mejl fram och tillbaka, för att hitta en passande dag och tid för mötet med en kund/potentiella kund.

Ett annat scenario är att en besökare på er hemsida enkelt vill boka ett möte med dig, för att få mer information om era produkter/tjänster.

Hur gör man då?  

För att förenkla denna mötesbokning för dina kunder och prospekts kan du dela din kalender med tillgängliga tider för ett möte i HubSpot.

Det innebär att din kund, prospekt kan boka ett möte med dig på en dag/tid som passar er båda. Om den som bokar inte redan finns i HubSpot CRM skapas dessutom en ny kontakt automatiskt. 

När du anslutit din kalender till HubSpot synkroniseras alla bokade möten med din Google Kalender eller Office 365-kalender så att dina möten alltid är uppdaterade.

Med denna lösning är det enkelt och snabbt att boka möten som passar alla parter. 

Boka ett möte med mig kring smartare sälj med HubSpot här!

 

Nyfiken på mer om smartare försäljning?

 
Kontakta mig – Pär Heed på telefon +46 (0)709 16 66 54 eller e-post par.heed@systemstod.se. Eller boka ett möte här.
Så kan vi tillsammans se närmare på hur HubSpot kan effektivisera din försäljning.


Läs mer på Systemstödsbloggen

Kunskapskällor om e-handel >

Är ert lager bara en kostnad eller ger det konkurrensfördelar >

Utveckla din marknadsföring, försäljning och kundservice >


Dela: