Ämnesområden

Tips och trender inom e-handel

E-handeln i Sverige växer. En allt större del av vår konsumtion, både som privatpersoner och företag flyttas ut på nätet vilket innebär en drivkraft för tillväxt även framåt i tiden.

Här några tips och trender kring e-handel

trender e-handel

Automatiserad, personlig kunddialog

Ta fram personliga nyhetsmail, landningssidor och erbjudanden som är riktade till en specifik målgrupp bland dina kunder och potentiella kunder. Använd information och underlag som samlats in via din e-handel, CRM och marketing automation system. Enkelt exempel är att automatiskt skicka ett mail till alla kunder som inte handlat på en viss tid med ett målgruppsinriktat erbjudande eller välkommen tillbaka erbjudande.

Mobilt allt viktigare

Under Q2, 2014 handlade 11 procent av alla e-handelskunder i Sverige via sin mobil och andelen växer. Beteendet innebär att dina besökare och kunder oavsett om de använder en dator, surfplatta eller mobiltelefon, ska få bästa möjliga kundupplevelse när de besöker din e-handel.

Viktigt med bra innehåll


Innehållet på din e-handel blir allt viktigare. Både ur ett SEO-perspektiv, men även för att göra det enklare för din besökare att fatta köpbeslut baserat på ord och bilder. Säkerställ att all information om era produkter och tjänster är komplett så att besökaren med trygghet kan fatta ett köpbeslut och handla i din e-handel.

Sociala kanaler för marknadsföring

Fler och fler företag satsar och investerar i bra, målgruppsanpassat innehåll och annonser via olika sociala kanaler, för att nå ut till sina målgrupper. Exempelvis via kanaler som Facebook, Twitter, Linkedin, Google+ och andra plattformar.


Snabba leveranser

Att kunderna får snabba leveranser efter att köpet i din e-handel blir allt viktigare. Alltmer diskuteras möjligheterna att leverera samma dag som beställningen läggs i en webbshop. 

Kundservice i e-handel


Bra, lätt tillgänglig kundservice, med bra öppettider gärna i flera kanaler som mail, telefon, sociala medier och chatt, genererar fördelar för en e-handel som värnar om sina kunder.

Tänk före – under – efter köpet


Hos för många företag med e-handel är arbetet klart när kunden har köpt. Här finns stora möjligheter att effektivisera och göra eftermarknadsarbetet unikt jämfört med dina konkurrenter. Istället för att leverera produkterna i grå kartonger kan de levereras till kunden i ett företagsdesignat postemballage. Skicka med leveransen ett vackert, personligt brev från ditt företag med ett extra erbjudande. Inte bara en följsedel…

Återkoppla med ett mail en tid efter köpet med en kundenkät hur kunden upplevde köpet tillsammans med ett erbjudande. Du får säkert både feed-back på förbättringsområden och en ny order.

Missa inte E-barometern som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Senaste utgåvorna om E-commerce hittar du här > 

Pär Heed systemstodsbloggen  Pär Heed, par.heed@systemstod.se

Dela:


Lägg till kommentar