Ämnesområden

Digitalisering och affärssystem ökar behoven av integrationer

I senaste numret av tidningen VerkstadsForum skriver jag om dagens moderord nummer ett "digitalisering" och affärssystem. Du läser krönikan i sin helhet här.

Digitalisering och affärssystem ökar behovet av integrationer

Olika tider har sina teknologier och uttryck.

På 70-talet datoriserades svenska företag och när persondatorn introducerades under 80-talet började företag använda dessa i effektiviseringsarbetet.

På 90-talet gick vi in i IT-bubblan när dotcom-bolag med fokus på Internet, på några månader fick större börsvärde än många industriföretag. Industriföretag som infört Business process re-engineering

När Iphone lanserades blev mobilitet en realitet för många, där företag måste hantera smartphones till begreppet BYOD. Med större transaktionsmängder kom Big Data och idag kan inget företag med framtidstro existera utan att arbeta med digitalisering.

Men vad är digitalisering?

Efter att arbetat med fokus på affärssystem under många år blir man både fundersam och orolig när Gartner uttrycker ”Sluta slösa pengar på affärssystemen – digitalisera allt annat istället”.

När man söker efter fakta vad digitalisering är varierar svaren och när Terminologicentrum skriver att ”ta aldrig för givet att den du talar med tolkar digitalisering på samma sätt som du”, blir det svårt. 

Vissa menar att digitalisering är när pappersflöden och manuella arbetsmoment ersätts av digitala flöden, till exempel att hantera fakturor digitalt. Inget nytt utan något vi levererat i drygt 20 år.

Andra menar att digitalisering är uppkomsten av nya affärsmodeller, nya produkter och tjänster som helt ändrar spelreglerna för det som redan finns. I dessa beskrivningar brukar företag som AirBnB eller tjänster som Spotify tas upp som exempel. Men för ett medelstort handels- eller tillverkande företag, känns dessa exempel inte applicerbara för deras egna digitalisering.

För mig handlar digitalisering om att skapa förutsättningar för att göra företagets produkter eller tjänster tillgängliga på ett sätt att företaget kan växa och med modern, ny teknik (läs digitalisering) kontinuerligt effektivisera flöden och rutiner.

Affärssystem för transaktioner och effektiva processer

Håller med Herbert Nathan som vid seminariet ”Rätt affärssystem för en digitaliserad värld!” tog upp att affärssystem även i en digitaliserad värld kommer att finnas kvar. Affärssystem är inte för alla medarbetare det mest användarvänliga systemet. Men inget system hanterar företags allt större transaktionsmängder och effektiviserar processer bättre.

Enkla appar och nya användargrupper

En trend sammankopplat med digitalisering är enkla, användarvänliga webbapplikationer som integreras med företagets affärssystem. Det rör inte bara i dialogen med marknad och kunder utan även i interna processer. Privat är vi vana att utifrån behov enkelt ladda ner olika appar.
Varför inte på arbetet?

Flertalet av alla medarbetare behöver inte ett komplett affärssystem, utan en eller några avgränsade webbapplikationer på sin surfplatta, mobil eller dator räcker. Webbapplikationer integrerade med företagets affärssystem som hämtar data både internt och externt. 

Affärssystems appar

Fokus har flyttats från ”x antal namngivna användare av affärssystemet internt” till användarupplevelse, kundupplevelse och mobilitet. Från medarbetare, kunder, leverantörer och potentiella kunder. 

Utöver att fler personer hämtar och lämnar information till och från affärssystemet ökar informationsmängden och integrationer med maskiner. Passerkontroller, vågar, RFID taggar, positioneringtjänster, lagerautomater idag. När Internet of Things (IoT) slår igenom på bred front kommer informationsmängderna att explodera ytterligare.

Ökat behov av integrationer

Vad kommer då denna utveckling med nya typer av användare och maskiner, föremål som vill kommunicera med företagets affärssystem att innebära?

Ökat behov av integrationer!

Affärssystemet är och kommer att förbli det bästa lagret av all den utökade informationen. Men alla applikationer och maskiner måste integreras med affärssystemet. Det är då affärssystemet kommer till sin rätt att hantera transaktioner effektivt i realtid och effektivsera företagets processer kontinuerligt.

Fredrik Jansson Systemstodsbloggen   Fredrik Jansson, fredrik.jansson@systemstod.se

Dela:


Lägg till kommentar